Dr. Kovács Norbert blogja

ügyvéd, felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó, energetikai szakjogász

Így bukott el majdnem egy komoly összeget a magyar kamionsofőr (és így menekült meg) – Jogtudatosság a hétköznapokban III.

2017. november 15. 11:50 - dr. Kovács Norbert

Különös öröm számomra, amikor blogommal nem az általános jogi fejtágítást végző, ügyvédi- és jogászblogok sorába állok be, hanem valódi, gyakorlati segítséget is tudok nyújtani Olvasóimnak. Talán többen emlékeznek, így történt ez egy budapesti Olvasómmal is, akinek egy BKK automata által elnyelt 10,000 forintja majdnem végleg elveszett a bürokrácia labirintusában, ám szerencsére Ügyfelem jogtudatosságának és egy ügyvédi levélváltásnak köszönhetően az összeg visszakerült tulajdonosához. Egy hasonló cipőben járó kamionsofőr az erről szóló cikkemet olvasva telefont ragadott és tájékoztatott – sajnos nem egyedi – szélmalomharcáról a „gigászokkal”. Segítséget kért. Örömmel segítettem, ami szerencsére, nem volt hiába: győztünk. Összefoglaló.

pexels-photo-192364.jpg

Itthon a helyzet változatlan…

Amikor valaki hivatásból lép ügyvédi pályára, a felkészültség mellett valamiképp rendelkeznie kell egy jó adag segítő szándékkal, humánus hozzáállással is. Elvégre

     mi ügyvédek nem pusztán ügyekkel; emberekkel foglalkozunk.

A bevezetőben említett eset azért is volt elszomorító számomra mert azt a – sajnos igen gyakori – problémát szemlélteti, melyben a “kisember” elkeseredett küzdelmet folytat a jogaiért és érdekeiért a magyarországi hivatalok és óriáscégek átláthatatlan útvesztőjében. A pénznyelő BKK automatáról szóló cikkemet olvasva egy magyar kamionsofőr felhívott és elmesélte esetét, ami sajnos még súlyosabb volt, mint az említett hölgyé.

 

A kamionsofőr esete az útdíj-terminállal

Ügyfelem 2017 Május 5-én Nyíregyházáról tervezett elindulni szállítmányával. A HU-GO (Magyar Útdíjfizetési szolgáltató) egyik terminálját használta egy nyíregyházi MOL benzinkútnál. Az útdíj esedékes összegét, azaz 100 000 (!) Ft-ot tévedésből rossz számlaszámra töltötte fel a terminálon keresztül. Miután a tévedésre fény derült, Ügyfelem eltette a hibás feltöltést igazoló bizonylatot, majd – hogy a kamion a mozgásban ne legyen korlátozva és a szállítmány ne késsen el – újra feltöltött 100 000 Ft-ot, ezúttal már jó számlaszámra.

Ügyfelem az eset után viszonylag gyorsan az illetékes szervhez, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-hez (NÚSZ) fordult és levélben kérvényezte, hogy a tévedésből rossz számlára küldött pénzt szíveskedjenek neki visszautalni. Az esetet szkennelt bizonylatokkal igazolta, levelében világosan és érthetően fogalmazott. Ennek eredménye röviden és tömören:

     a nagy semmi.

Bővebben: Ügyfelem levelére (több napos várakozás után) a NÚSZ lényegében azt válaszolta, hogy az ügyben a MOL az illetékes, tessék hozzájuk fordulni. Miután Ügyfelem a MOL-nak is megírta az esetet (hozzácsatolva a NÚSZ válaszát), megint csak több nap várakozás után arról tájékoztatták őt a MOL munkatársai, hogy ők nem illetékesek az ügyben: javasolják, hogy jogait polgári peres úton próbálja meg érvényesíteni. Ügyfelem hónapokig két óriáscég rugalmatlan rendszere között volt pattogtatva - reménytelenül. Hiába írt újból és újból megkereséseket a két céghez, folytatódott az egymásra mutogatás – Ügyfelem családi kasszájából pedig továbbra is hiányzott az a 100 000 Ft. Ekkor olvasta cikkemet egy hasonló esetben nyújtott sikeres ügyvédi segítségemről.

 

Jogi segítség

Miután Olvasóm tájékoztatott a helyzetéről, felajánlottam neki, hogy jogi segítséget nyújtok a rugalmatlan “mammutcégekkel” való kommunikációban. Ügyfelem kérésére egy hivatalos ügyvédi felszólító levelet küldtem a NÚSZ számára október 13-án, amelyben kértem, hogy az Ügyfelemet megillető 100 000 Ft-ot utalják vissza bankszámlájára. “Csodák csodája”: a hivatalos ügyvédi levélre, elég hamar válasz érkezett. Persze, nem elhanyagolható körülmény, hogy ekkor már október volt, tehát Ügyfelem több, mint 5 hónapja (!) várt a pénzére.

A NÚSZ válaszlevélben tájékoztatott, hogy az említett összeget legkésőbb október 19-ig maradéktalanul vissza fogják utalni.

     Az összeget maradéktalanul vissza is utalták. 

Október végén egy utolsó levélben még egyszer Ügyfelem szíves elnézését kérték az idézem: “rendkívül kellemetlen ügy” kialakulásárért.

 

+ Ügyvédi tipp 

Ha röviden meg kellene fogalmaznom, hogy mi is mindennek a tanulsága, azt mondanám: ne hagyjuk magunkat! Ha hasonló eset történik velünk - akár külső okokból, akár saját hibánkból – ne törődjünk bele a biztos veszteségbe. Az állami hivatalok és multicégek monopolhelyzete gyakran visszariasztja az “egyszerű kisembereket” jogaik és érdekeik érvényesítésétől, de a fönti eset is bizonyítja, hogy kellő jogtudatossággal és szakszerű ügyvédi segítséggel elérhetjük a céljainkat.

(Jelen írás tájékoztató jellegű, nem kimerítő. Jogi tanácsadásnak nem minősül, azt nem is pótolhatja).

komment
süti beállítások módosítása