Esküvői fotózás hétvégén, kisebb-nagyobb angol fordítási munkák, manikűrözés, matekkorrepetálás gimnazistáknak, autókozmetikai szolgáltatások a garázsban, sablonweboldalak design-jának testreszabása. Csak néhány példa azon tevékenységekből, amelyeket – kellő tudás és körülmények mellett – még akár fix munkahely mellett is elkezdhetünk csinálni némi extra jövedelem reményében. Személyes ajánlásokból, valamint egy kis online marketinggel akár pár hónap alatt egy pénzt hozó mikrovállalkozást indíthatunk el. A másodjára, harmadjára, vagy többedjére megkeresett kisebb, vagy nagyobb összegek után viszont sokakban – jogosan – felmerül a kérdés: ez már jogilag vállalkozásnak minősül? Ha igen, mit kell tennem, hogy a dolog “tiszta” legyen? Cikkemben erre válaszolok.
Mikortól vállalkozás?
Vegyünk egy példát: Jó kézügyességünknek köszönhetően a kerti kocsibeállót spontán műhellyé alakítva, kívül-belül gyönyörűen kitakarítottuk és gondosan lepolíroztuk az egyik ismerősünk kocsiját. Az ismerős hálája jeléül ad érte egy egész jó kis összeget, amit nevezzünk személyes támogatásnak. Ez idáig még nem vállalkozás. Mielőtt a vállalkozás beindításának technikai feltételein gondolkoznánk, először egy alapvető kérdést kell megválaszolnunk magunknak: rendszeresen akarunk foglalkozni a szolgáltatással a jövőben, vagy ez csak kivételes alkalom volt?
Ha csak egyszeri alkalom volt, az még nem vállalkozás. Ha viszont felcsillan a szemünk és iparszerűsítésen gondolkodunk, az már bizony az.
A rendszeresen, pénzért nyújtott szolgáltatás, vagy termékeladás üzletszerű gazdasági tevékenységnek számít, ennél fogva adóköteles. Ahhoz, hogy a vállalkozás jogszerű és hivatalos legyen, először is számlaképessé kell válni.
Oké, de hogy válhatok számlaképessé?
Mindenek előtt – miután alaposan átgondoltuk és felmértük a tevékenység várható bevételét, ügyfélkörét és kiadásait - ki kell választani az adózási formát, amiben dolgozni szeretnénk. Induló vállalkozások számára jellemzően az ún. katás egyéni vállalkozói forma a leghatékonyabb. Ez esetben 1 millió Ft árbevételig (főállásban végzett tevékenység esetén) havi fix. 50 000 Ft az adóköltség. Tehát, ha a vállalkozásunk minden hónapban 1 millió ft-ot hoz, akkor a fix 50 000 ft befizetése után 950 000 forintunk marad. Ha mellékállásban vállalkozunk, azaz van bejelentett, 8 órás munkaviszonyunk és mellette kezdenénk egyéni vállalkozásba, a fix adóvonzat 25 000 Ft / hó.
Ennyire egyszerű. Vagy legalábbis annak tűnik.
Azt ugyanis nem szabad elfelejteni, hogy ezt a fix összeget akkor is be kell fizetni, ha a vállalkozásunk eleinte csak 15 000 Ft bevételt hoz havonta… Ezért hívom fel rendszeresen a kezdő vállalkozók figyelmét, hogy a várható kiadások és bevételek alapos átszámolása nélkül ne is vágjanak bele semmibe. Nem utolsó sorban javaslom, hogy konzultáljunk egy hozzáértő könyvelővel, aki segít kiválasztani a megfelelő adózási formát, eldönteni, hogy áfásak legyünk –e vagy sem és hasonló kérdésekben gyakorlati lépéseket tenni.
Komolyabb kilátások - Komolyabb vállalkozási formák
Ha esetleg valakinek a fent említett havi bevételnél komolyabb összegekre van kilátása, vagy esetleg már túlnőtte volna az egyéni vállalkozói formák kereteit, annak nagyobb volumenű vállalkozási formák elindítását javaslom. A következő fokozat a betéti társaság (Bt.) megalapítása, melyhez már mindenképp szükséges könyvelővel és ügyvéddel való kapcsolatfelvétel. Ennél eggyel nagyobb léptékű egy Kft. létrehozása, melyhez csakugyan szakemberek segítségét kell kérnünk. A cégalapítás ügyvéd közreműködésével történik, míg a cég könyvelési, adózási kérdéseiben könyvelőnek célszerű eljárnia. Ennél még magasabb szintet képvisel a zártkörű részvénytársaság (Zrt.) alapítása, de ezt semmiképpen sem a harmadik autómosásra való felkérés után javasolnám.
+ Ügyvédi tipp
Természetesen ezek a fönt említett, komolyabb vállalkozási formák már nem a hétvégi fotósoknak és otthoni autókozmetikusoknak szólnak. Ettől függetlenül mindenkinek tanácsolnám, aki vállalkozás elindításán töri a fejét – legyen az bármennyire “kicsi” – hogy kérjen ügyvédi és könyvelői tanácsot, mielőtt a tettek mezejére lép. Egy rövid konzultáció egy szakemberrel segít az időzítésben, a megfelelő adózási forma kiválasztásában, az árazás és a marketingstratégia végiggondolásában és ezáltal komoly lyukra futásoktól vagy felesleges kiadástól is megkímélhet.
(Jelen írás tájékoztató jellegű, nem kimerítő. Jogi tanácsadásnak nem minősül, azt nem is pótolhatja).