A gazdasági válság hatására a gazdálkodók, sőt a magánszemélyek közötti viszonyokban is általános tendencia a fizetési készség, szélsőségesebb esetekben pedig a fizetési képesség romlása, esetleges teljes hanyatlása. Az idő pénz. A túl sokáig be nem hajtott, vagy adott esetben egyenesen behajthatatlan kintlévőségek a vállalkozás, sőt – sajnálatos módon – a magánszemélye fennmaradását, létezését is veszélybe sodorhatják. Ezen helyzetek megelőzésére, kezelésére nyújthat megoldást a nemrégiben egyszerűsített, jelentősen felgyorsított fizetési meghagyásos eljárás (FMH).
Azok részére, akik még nem hallottak erről az eljárástípusról: a fizetési meghagyás eljárás az ún. polgári nemperes eljárások egyik alaptípusa, melynek során az eljáró hatóság egyoldalú kérelemre az adóst – a bizonyítási eljárás mellőzésével - a kérelemben foglalt követelés teljesítésére, vagy azzal szembeni ellentmondás megtételére hívja fel. Az FMH ily módon azon bírósági (közjegyzői: lsd. alább) útra tartozó, lejárt követelések érvényesítésének eszköze, amelyek pénz megfizetésére vagy ingó dolog kiadására irányulnak.
A fizetési meghagyásos eljárás alap esetben sokkal gyorsabban zajlik, mint egy polgári per, ellenben a bíróságok nagyfokú túlterheltsége okán már ezen eljárások lefolytatására is több hónapot, szerencsétlenebb esetekben éveket kellett várni. Ezen a helyzeten alapjaiban változtatott a 2010. június 01. napjától hatályos 2009. évi L. törvény, amely az FMH-k kibocsátását közjegyzői hatáskörbe utalja, s kimondja: az egymillió forintot meg nem haladó pénzkövetelések csak és kizárólag közjegyzői fizetési meghagyás útján érvényesíthetők.
Megszűnt tehát a régi rendszer és nyomtatvány. Az ügyeket a Magyar Országos Közjegyzői Kamara (MOKK) országosan egységes számítástechnikai rendszere elektronikusan és automatikusan végzi. Az eljárás most is meghatározott adattartalmú, kötelezően alkalmazandó űrlapokon alapszik. A kérelmet papíralapon jelenleg csak a természetes személyek és a jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek (pl. a Bt., Kkt., stb.) nyújthatják be, bármelyik magyar közjegyzőnél. Jogi személyeknek és jogi képviselőknek az elektronikus benyújtás kötelező. Az elektronikus benyújtás feltétele - többek között - a minősített elektronikus aláírás létrehozásához szükséges infrastruktúrával, illetve internetes fizetés lebonyolítására alkalmas bankkártyával való rendelkezés. Ezen eszközökkel a magyar ügyvédek, ügyvédi irodák jelentős hányada már rendelkezik.
Elektronikus úton történő benyújtás esetén az FMH kibocsátásának határideje három nap, papíralapon történő benyújtás esetén két hét. Az előbbi esetben a beadvány közvetlenül a MOKK rendszerébe kerül, ahonnét véletlenszerűen, egyenlő arányban jut el országszerte a közjegyzőkhöz. Az eljárás díjai a korábbi bírósági eljáráshoz képest némelyest változtak, ugyanis a fizetendő igazgatási szolgáltatási díj a követelt összeg 3 %-a azzal, hogy annak minimuma
Az eljárás jóval egyszerűbb, gyorsabb, ezért nagyobb eséllyel lesznek behajthatóak kintlévőségei. Amennyiben a kötelezett a kibocsátott FMH vonatkozásában nem mond ellent - tehát a követelést nem vitatja -, úgy elektronikus benyújtás esetén körülbelül 25 nap alatt (3 nap kibocsátási, 7 nap postai kézbesítési és 15 nap ellentmondási határidővel kalkulálva) jogerős, a bírói ítélettel azonos érvényű és végrehajtható határozat lesz a kezükben!